Tidenes beste og verste Oscarkjoler

“And the Oscars go to…” Hollywood-glamour, kjendiser, glitter, spenning og priser er bare noen av tingene vi kan forvente av en Oscarutdeling. Den 4. marts 2018 vil Academy Awards bli avholdt for 90ende år på rad.

Oscarutdelingen har i år 90-årsjubileum. Siden 1928 har de mest anerkjente og berømte skuespillerne og filmfolk samlet seg for å  overvære prisutdelingen. I begynnelsen var begivenheten liten, men har etter mange årtier vokst seg til en av de største filmbegivenhetene i året. Det er ingen hemmelighet at det er en av de mest sette begivenheten hvert år når filmbransjen anerkjenner de beste innenfor faget.

Skandaler, tårer og politisk engasjement er også noen av tingene som vi forbinder med Oscarutdeling. Festen er også blitt ekstra glamorøs av alle de fantastiske og ikoniske antrekkene som er blitt båret av gjestene.

En filmfest av de store

Vi elsker film, prisutdelinger og kjoler. Derfor har vi samlet 21 av tidenes beste og verste oscarkjoler fra den røde løperen og samlet dem i en grafikk. Det første antrekket ble båret av Janet Gaynor og gjenspeiler en simpel eleganse fra slutten av 20-årene. Siden den spede start har kjolene og antrekkene utviklet seg og formet seg etter tiden. Tidenes mest berømte røde løper er blitt prydet med sexy, skandaløse, fantastiske og fantasifulle kjoler.

Vi ønsker å gjennleve noen av de største øyeblikkene fra den røde løperen og har derfor funnet 21 av de beste og verste antrekkene fra de siste 89 år. Noen kjoler får oss til å miste pusten og for designere kan det å få en kjole på den røde løperen skape hele karrieren. Andre kjoler har også fått oss til å heve øyenbrynene, men kanskje ikke på en tiltenkte måten. Mengden av kjoler er som et rent smörgåsbord for moteelskere.

Og hvilken uforlignelig samling det er:

Grafikk med 21 ikoniske oscarantrekk

Perioden november til mars er award-sesong Sesongen begynner med Gotham awards i november og slutter av med Oscar-utdelingen i mars. Vi vl gjerne påstå at Oscar-utdelingen er den mest glamorøse og klassiske av alle awards-showene, med de mest kjente gjestene og de fineste kjolene. Mens mange av de andre utdelingene har fokus på mere ‘edgy’ stiler og moter, er det ingenting som kan sammenligne seg med nivået av Hollywood glamour på denne kvelden.

Hvem har du på deg?

Med tanke på all oppmerksomheten som blir rettet mot pris-showet er det ikke rart at designere og motehus kjemper for å få kjolene sine vist frem. I ukene før showet får stjernene tilsendt flere kjoler fra håpefulle designere. Alt i håper om å bli nevnt når kjendisene svarer på spørsmålet “Who are you wearing?”.

En typisk trend man ser er at stjernene enten går for kjente motehus som de har en tilknytning til eller at de går for relativt ukjente nykommere. En av de beste eksemplene på dette er den libanesiske designeren Elie Saab som ble verdenskjent etter at Halle Berry brukte en av kjolene hans på den røde løperen. Designeren gikk fra å være en ukjent designer til å bli et fast innslag i motebildet.

Featureflash Photo Agency / Shutterstock, Inc

Noen ganger er det snakk om et ekte “Fashion Friendship” når det kommer til kjolevalg på den røde løperen. Mange skuespillere har et nært forhold eller samarbeid med ett bestemt motehus. Om skuespilleren har et samarbeide med f. eks Dior er det ikke et spørsmål om hvilket merket hun har på seg, men heller hvilken kjole som blir brukt. For eksempel traff Audrey Hepbrun og hubert de Givenchy hverandre i 20-årene. Både vennskapet og det professionelle samarbeidet varte resten av livet hennes og den ene kjolen hun hadde på seg til Oscar-utdelingen i 1954 er husket som en av de mest elegante og klassiske Oscar-kjolene noensinne.

Den blondekjolen satte standard for motevennskapet og Hepburn mente at alle filmene hennes fremover burde ha design av Givenchy. Givenchy vandt til og med en Oscar selv for designet i en av filmene hennes. Selv etter Audrey Hepburns død lever arven etter henne videre. 63 år etter at Hepburn mottok en Oscar iført Givenchy, gjorde Emma Stone det samme. Skuespilleren ble den første etter Hepburn til å motta en Oscar iført Givenchy.

Tinseltown / Shutterstock.com

 

Cher og Bob Mackie

På starten av 70-tallet trengte Cher et løft i karrieren. Hun bestemte seg for å samarbeide med designeren, Bob Mackie. På kort tid endret designeren i fremtoningen på den kjente sangeren og sørget for at hennes status som moteikon og sexsymbol ble sikret. Tidligere hadde Cher kledd seg i formløse og androgyn plagg, men med hjelp fra Mackie ble stilen hennes mer tidsriktig og tilpasset hennes flotte figur. Mackie begynte å designe sceneantrekkene hennes, men er kanskje mest kjent for den todelte drakten hun brukte under Oscarutdelingen i 1986

Jennifer Lawrence og Dior

i 2012 var J-Law fortsatt ansett som “up and coming” blandt de unge skuespillerne i Hollywood. Selvfølgelig hadde de store motehusene, som oss andre, sett potientialet i skuespilleren og kjempet om hennes samarbeide. Kort tid etter inngikk Lawrence et samarbeide med Dior og ble merkets ansikt utad i promovering av Dior-vesker. Kontrakten på 3 år gjorde også at stjernen, ikke uventet, brukte en kjole fra det klassiske merket på årets viktigste rød-løper event.

s_bukley / Shutterstock, Inc.

Fantastisk valg!

Noe vi kanskje husker ekstra godt fra denne kvelden var Jennifers litt uheldige gang opp på scene for å ta imot prisen sin. Selv om det å falde foran hele verden er ytterst pinligt gjorde det også at kjolen fikk ekstra mye PR og omtale. Heldigvis er J-Law så kul at hun sagtens kan komme seg over en liten flause.

Selv om Oscarutdelingen for det meste er en minnerik affære er det noen ting som vi husker bedre enn andre. i 1969 da den svenske skuespilleren Ingrid Bergman skulle utdele prisen for beste kvinnelige skuespillere sto det likt mellom to fremtrædende skuespillerinner. For første gang i Academy Awards historie sto det likt og begge de fantastiske kvinnene hadde fått 3030 stemmer. Audrey Hepbrun og Barbara Streisand hadde blitt kåret til beste kvinnelige skuespiller sammen.

Man kunne fort tro at dette kunne føre til drama blandt de to kvinnene, men på grunn av forskjellige årsaker var ikke Hepburn med til awardshowet. Uansett hadde nok Streisand stjålet showet med den oppsiktvekkende gjennomsiktige dressen hun hadde på seg. De noe spesielle buksene var med til å gjøre Barbara Streisands outfit til en av de vi husker aller best.

Når vi tenker tilbake på Gwyneth Paltrows sukkersøte rosa kjole går tanke direkte til den emosjonelle takketalen hennes. Den tårevåte talen åpnet for en era av taler følsomme emner og tårer.

Kjolen var allerede et midtpunkt på den røde løperen. Tårene, talen og hennes fantastisk vesen gjorde henne til et ekte Oscar-ikon.

 

Dresscode gjennom historien

Selv om vi kanskje husker kjendisene og kjolene best må vi ikke glemme designerne bak de flotte plaggene. Edith Head ble nominert 35 ganger og vandt prisen for beste kostumedesign hele 8 ganger. Stilen hennes har påvirket Oscar-moten mer enn noen andre og hun har fungert som mote-konsulenten for Academy Awards. Karrieren hennes begynte tilbake da filmene fortsatt var sort-hvit og varte helt til 1970-tallet.

1929-1965: Business look og tidløse klassikere

I begynnelsen var Academy Awards langt fra så glamorøst som det er nå. Et godt eksempel på dette er Janet Gaynor, den første kvinnen som mottok en Oscar. Til utdelingen hadde hun på seg et knelangt blyantskjørt, en strikket genser og et knyttet skjerf. Veldig tidsriktig, men også en sterk kontrast til dagens kjoler.

Dette endret seg dog veldig raskt ettersom awardshowet ble mere populært. I 1953 ble ble utdelingen vist på Tv for første gang. I en tid med sort-hvit Tv var det begrenset hvor mange detaljer man kunne få fra kjolene. I 1965 derimot ble showet for første gang vist i farger. Teknologien kunne ikke holde tritt med fargene og for mye glitter og uttrykket hadde ikke blitt optimalt. Deltakerne ble frarådet å ikle seg alt for sterke farger eller for mye glitter. Det betydde at mange av kjolene på denne tiden er blitt tidløse klassikere med enkle snitt og pene farger som gjorde seg godt på Tv. Gode eksempler på dette er igjen Audrey Hepburn og Hollywood-diva Grace Kelly. Begge kvinner er i denne perioden blitt avbildet i tidløse, fantastiske kjoler.

1966 til 2000: Hollywood glamour og stil-trøbbel

Etter at Oscar-utdeling begynte å bli vist i farger, ble kjolen utseende og inntrykk enda viktigere. Edith Head hadde rådet deltakerne til å holde seg fra knasje farger og fokusere på flotte pasteller i kjolene, da det passet best til det formelle nivået for begivenheten. Dresscoden var formelle lange kjoler eller galla på denne tiden. Denne stilen dominerte den røde løperen frem til slutten av 70-tallet.

80-tallet introduserte nye elementer til motebildet. Tiåret er kjent for sine vilde innslag med god grunn og stjernene tok det til seg. Glitter, skulderputer og store kjoler er bare noen av tingene vi forbinder med de glade 80-årene. 90-tallet er også kjent for å ha vært stilmessig utfordrende for veldig mange. Sett i bakspeilet er det også det tiåret vi finner flest “worst-dressed” blant Oscar-deltakerne. Et godt eksempel på dette er Whoopi Goldberg og antrekket hun brukte på den røde løperen i 1993. Det er vanskelig å beskrive outfittet korrekt, men det kan oppsummeres som en kombinasjon av buksedrakt og slep i knasj lilla og grønn. Om ikke annet kan vi argumentere for at hun var med på å gjøre den røde løperen mere spennende.

the Oscars er fortsatt sett på som et “black tie”-event, men er blitt mer romslig i forhold til hva som er akseptabelt. Særlig er glitter og sterke farger blitt brukt mye siden tusenårsskiftet. Eksempler på dette er Michelle Williams gule Vera Wang kjole eller Lupita Nyong’os lyseblå Pradakjole.

Jaguar PS / Shutterstock, Inc.

80- og 90-tallet ga oss mange spesielle kjoler. I nyere tid har de veldig originale kjole måtte vike for det stilrene looket. Heldigvis har artisten Björk klart å minne oss på at moteverden kan være et rart sted. i 2001 dro den islandske artisten på Academy Awards iført en svanekjole. Ingen har klart å glemme kjolen eller Björk siden. Vi spør oss selv, bare vågalt eller også genialt?

Featureflash Photo Agency / Shutterstock, Inc.

 

Bildekredit coverbilde: Halle Berry (Featureflash Photo Agency / Shutterstock Inc.), Uma Thurman (Featureflash Photo Agency / Shutterstock, Inc.), Emma Stone (Tinseltown / Shutterstock Inc.), Michelle Williams (Featureflash Photo Agency / Shutterstock Inc.), Lupita Nyong’o (Jaguar PS / Shutterstock, Inc.), Jennifer Lawrence (s_bukley / Shutterstock Inc.), Julia Roberts (Featureflash Photo Agency / Shutterstock Inc.), Björk (Featureflash Photo Agency / Shutterstock Inc.), Penelope Cruz (Featureflash Photo Agency / Shutterstock, Inc.)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.